Blog Layout

Vliegen over de Veluwe

14 februari 2024

Lelystads laatste landing?

Sander van den Berg

Columnist

Laagvliegroutes over het oosten van Nederland – in het bijzonder de Veluwe, een van de grootste (beschermde) natuurgebieden van Nederland – geen goed idee. Fouten die zijn gemaakt in de ontwikkeling van Lelystad Airport, onder meer op het gebied van geluid en stikstof, wat heeft geleid tot aangifte van fraude. En de huidige problematiek met betrekking tot klimaat en milieu. En dit zijn nog maar drie redenen waarom de opening Lelystad Airport een slecht idee is. Het is dan ook goed nieuws dat de Tweede Kamer op 30 januari 2024 een motie aannam die de regering oproept om Lelystad Airport definitief niet te openen.


Verdeeldheid formerende partijen

Opvallend bij de stemming over de motie is dat de BoerBurgerBeweging (BBB) en Nieuw Sociaal Contract (NSC) vóór de motie stemden en de Partij voor de Vrijheid (PVV) en de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (VVD) tegen stemden. Hoewel NSC inmiddels uit de formatie is gestapt, kan het alsnog gevolgen hebben voor de formatie. Eén van de vele verdeelpunten tussen de formerende partijen. Twee partijen die mensen voor een paar tientjes Europa per vliegtuig bereikbaar willen maken, hoewel investeringen in goede (Europese) treinverbindingen naar mijn mening een beter alternatief zijn. En twee partijen die vanwege het klimaat, de beperkte stikstofruimte en volksgezondheid niet voor de opening zijn.


Niets is zeker

Het harde werk van onder meer de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) lijkt zijn vruchten af te werpen. Nu is het zaak niet te vroeg te juichen. De formatie is in volle gang en zoals Hans Vollaard terecht opmerkt in De Stentor: “De tegenstanders hebben een belangrijk punt gescoord, maar politiek is soms koehandel.” Aan de andere kant is er alle reden tot hoop dat de opening definitief van de baan is. Leon Adegeest, voorzitter van de SATL, heeft volkomen gelijk wanneer hij in het hiervoor aangehaalde artikel zegt: “Als deze partijen (BBB en NSC, red.) straks alsnog vóór opening zijn, zou dat getuigen van zo’n slappe ruggengraat en kiezersbedrog. Ik kan het me niet voorstellen. Het is het type oude politiek waar Omtzigt juist tegen is.”


Belofte maakt schuld

Misschien herinnert u zich nog de verhuizing van de marinierskazerne naar Vlissingen. Lange tijd heeft toenmalig staatssecretaris Barbara Visser (VVD) de Zeeuwen een worst voorgehouden, terwijl al lang duidelijk was dat de verhuizing naar Vlissingen niet door zou gaan. Ze maakte haar excuses en zegde een ruimhartige compensatie toe.


Als de opening van Lelystad Airport definitief van de baan is, verdienen Lelystad en de regio een compensatie, nog los van een schadeloosstelling voor de door hen gemaakte kosten. In de aangenomen motie is de regering ook verzocht om in samenwerking met inwoners en lokale autoriteiten een alternatief te presenteren voor een maatschappelijke investering in de regio in plaats van Lelystad Airport. Lokale bestuurders en raadsleden hebben in elk geval een lijstje met uiteenlopende ideeën om de lokale een regionale economie te versterken, bij voorkeur iets van waarde voor de maatschappij. En dat is niet meer dan terecht. In de woorden van Jack Schoone, fractievoorzitter van Leefbaar Lelystad: “Anders gooi je 250 miljoen euro in de prullenbak.”

14 sep, 2024
Wierd Duk en de gevaren van de polarisatie
23 aug, 2024
Een gezonde vaderlandsliefde
16 aug, 2024
Het is tijd dat conservatieve christenen kleur gaan bekennen
10 aug, 2024
Een oproep tegen blasfemie
03 aug, 2024
Wanneer werk privé, of privé werk wordt
27 jul, 2024
Kamala is on fire
19 jul, 2024
Tijd voor samenwerking
06 jul, 2024
Eenheid van kabinetsbeleid
13 mrt, 2024
Sta aan de kant van de democratische rechtsstaat
09 mrt, 2024
De formatiepoging met de PVV is mislukt!
Meer posts
Share by: